Het begin van een lange reis.....

23 april 2015 - Roosendaal, Nederland

IMG_2653 Na veel voorbereidingen is eindelijk de grote Italie reis begonnen. Vrijdag 17 april zijn we door Frankrijk naar onze eerste overnachting onderweg gereden en even gestopt in het schitterende plaatsje St Nicolas-du- Port met zijn mooie Basilique Saint Nicolas.

IMG_2722Door de Elzas langs de Route du Vin naar Colmar geslingerd. We hadden deze stad al eens meer bezocht, maar het is zo'n gezellig centrum dat we toch [ondanks de regen] besloten nog een wandeling door het centrum te maken. Het was Marche de Paques, paasmarkt dus, met leuke creatieve standjes en culinaire versnaperingen zoals we ze van de kerstmarkten kennen.

IMG_2737IMG_2738Hotel Roi Soleil in Colmar, een mooi hotel om onze eerste overnachting door te brengen.

IMG_2762Zaterdagmorgen met frisse moed door de Gotthardtunnel gereden [17 km] om bij Como Italie binnen te rijden. De Capitoolgids wordt  op de knieen gelegd, en volgens deze uitstekende reisgenoot moeten we naar het plaatsje Cortosa di Pavia in Lombardije rijden.

Daar staat een klooster dat de moeite van een kleine omweg waard moet zijn.....

En....dat klopt! Het Kartuizerklooster in Renaissance bouwkunst is prachtig.

De rijk met beelden en reliëfs versierde gevel lijkt wel licht af te geven vanwege de doorbrekende zon. Er is een kleine en een grote kruisgang met decoraties van terracotta.

Er wonen nog monniken die gehouden zijn aan zwijgplicht.

Op 8 km afstand ligt de plaats Pavia, we zijn redelijk op tijd, dus besluiten ook daar een bezoekje te brengen.

Er is een Duomo, een basiliek, een overdekte brug: de Ponte Coperto, een middeleeuws stadhuis, mooie pleinen, prachtige luxe winkels, het doet een beetje aan Florence denken.

IMG_2869In een van de kerken worden we aangesproken en rondgeleid door een Frans sprekende 83-jarige pater Franciscaan.

Ik merk dat Ben Italie en de Italianen toch steeds meer gaat waarderen. De man doet namelijk erg zijn best om ons alle hoeken van de kerk te laten zien!

We mogen zelfs in zijn werkkamer.

Na deze rondleiding gaan we verder het centrum in om het mooie Piazza della Vittoria met de Duomo en het Broletto [stadhuis] te bekijken, maar eerst een drankje op een van de gezellige, zonnige terrasjes.

's Avonds komen we aan op camping Dei Fiori, een bloemrijk oord in de heuvels boven Pietra Ligure . Een schattig dorpje aan de Ligurische kust

Zondags dus een verkenningstocht door het dorpje en een dagje rustig aan.

Er is een mis in de kerk, en zoals overal liggen ook hier citroenen. Wel geld in het mandje doen dus!!

Maandag  21 april gaan we via de kustweg richting Franse grens.

Het is de bedoeling dat we tot Ventimiglia gaan, om mooi aan te sluiten op onze reeds voltooide Franse kustweg, die we van Argeles sur Mer [spaanse grens] tot Menton in de afgelopen jaren hebben gereden.

IMG_3033De eerste plaats waar we stoppen is Albenga, een havenstadje aan de Centa.

Het meest opvallend zijn  de 13e eeuwse torens rond de kathedraal. Er is een gezellige piazza waar we koffie drinken. De prijs hiervan blijft ons verbazen. We zijn gewend aan de prijzen van de Cote d Azur..... Voor 2,50 heb je hier dus een espresso en een cappuccino!

De Giro d Italia blijkt begin mei hier langs te komen, door het hele plaatsje staan versierde fietsen, bij de bakker staat zelfs een fiets van brood!

Ook hier weer de nodige galerietjes, kunstwinkeltjes en ander vertier voor de tourist.

Ik vind dan ook een goed gesorteerde kookwinkel, ben blijkbaar erg stilletjes aan het genieten en hoor ineens de deur op slot gaan....de verkoopster had mij niet gezien en nam even pauze...

Nu zijn er ergere zaken om in opgesloten te worden voor mij, maar we hadden nog verdere plannen voor die dag. Dus met mijn ring flink op het raam getikt, gelukkig, ze hoorde mij.  Milles scusis!

IMG_3106Op naar Cervo, een dorpje met een wir war van straatjes hoog boven de kust met als hoogtepunt de San Giovanni Batista, een kerk op een prachtig pleintje hoog boven het kiezelstrand met een prachtig uitzicht over de Riviera di Ponente.

Op het pleintje is een gezellig terras met prachtige muziek die een typisch Italiaans sfeer brengt waar we nog lang aan terug zullen denken.

Via San Remo vervolgen we onze ontdekkingsreis naar Bussana Vecchia.

Het is erg druk in San Remo, we hebben een indruk van de stad gekregen en hopen later deze week hier nog terug te komen.IMG_3190

Wel even snel een foto van de Russische kerk gemaakt, prachtig.

Bussana Vecchia is een spookstadje dat in 1887 werd getroffen door een aardbeving. Alles veranderde in ruines, de inwoners verlieten het dorp, keerden niet meer terug en het werd later in bezit genomen door kunstenaars. Er worden zomerconcerten en tentoonstellingen gehouden. Een bijzonder gevoel daar te lopen.

Dolceaqua is de laatste stop, een lieflijk middeleeuws dorpje waar we eerst van een lekker ijsje genieten. Het plaatsje is ook bekend vanwege zijn wijn, voor de kenners...

IMG_3247Er is een kasteelruine, een prachtige boogbrug en ook hier weer de smalle straatjes en de torens.

De plaatselijke bevolking is erg vriendelijk, we praten wat met een kunstenaar, die Amsterdam natuurlijk kent, met een dametje van 90 die haar eigen volkstuintje nog bijhoudt, kopen [veel te dure] nootjes van een man die zijn waar op een muurtje heeft uitgestald.

We kiezen voor de tolweg terug, we hebben veel indrukken te verwerken, het was warm dus de kustroute van ruim twee uur terug is net iets te ver.