Nog een paar dagen Ligurie.

26 april 2015 - Roosendaal, Nederland

IMG_3272Vandaag gaan we te voet naar het volgende kustdorpje Loano. Het is prachtig weer, dus de wandeling van zo'n 12 km doet ons goed. Het is erg confronterend dat langs heel de kustweg om de 5 km weegschalen staan! We eten graag een ijsje en trekken ons daar dus niets van aan. Door de flinke wandeltochten zijn die wel verantwoord. Er staat hier bijna in iedere straat ook wel een gelateria...

IMG_3291IMG_3299

IMG_3304Loano heeft een prachtig plein, de Piazza Italia met daarop zelfs drie kerken. De ene nog mooier dan de andere. De ronde San Giovanni Battista is rijk gedecoreerd. Het zonlicht valt in mooie stralen door  de open koepel.

IMG_3326We kopen een fougasse met een stuk kaas en water en gaan heerlijk op een bankje onze lunch gebruiken. Noemen ze dat  'Als god in Frankrijk?' Kortom een heerlijk relaxdag, ook voor de auto!

IMG_3364Via de kustweg gaan we woensdag naar Genua, een grote havenstad waar we beiden niet zo erg veel van verwachten. Het geeft ons het idee dat het zoiets als Toulon in Frankrijk is, maar de stad zal ons verrassen!  We rijden twee en een half uur om in de stad te komen. Daar blijkt het parkeren moeilijk te zijn.

IMG_3380Na een paar flinke rondjes komen we uiteindelijk in een doodlopend straatje, waar we dus wel lang kunnen parkeren. Ons Italiaans is echter niet zo goed,  begrijp dan maar eens wat er op de parkeermeter aan instructies staat! We krijgen hulp van een parkeerwachter, we kunnen bij hem betalen en....hij brengt ons persoonlijk via allerlei kleine straatjes naar het centrum.  Ook vraagt hij nog of we de straatnaam Via Torino hebben genoteerd, blijkbaar kunnen mensen de parkeerplaats wel eens kwijt zijn. Wat een service!

IMG_3398Via een chique straat met galerijen met prachtige bogen en super-de-luxe winkels komen we op Piazza de Ferrari. Dit is het hart van Genua. Een prachtige koperen fontein, barokke gebouwen, en uiteraard ook hier een kerk, de Santi Ambrogio e Andrea, wekken niet de indruk dat dit een ruige havenstad is. Ook hebben we geen zeelui en tippelaarsters gezien.

IMG_3459IMG_3443

Onze reisgids heeft het over de twee straten in Genua die je niet mag missen: de Via Garibaldi en de Via Balbi. Hier staan de paleizen; Palazzo Bianco, Palazzo Rosso,  Palazzo Real,  rococo, art nouveau, barok alles in overvloed. We hebben al wel het e.e.a. gezien op dit gebied, maar straten vol architectonische hoogstandjes, het ene nog mooier dan  het andere, echt bijzonder!. Er zijn tegenwoordig musea in onder gebracht.
IMG_3465IMG_3469

IMG_3453We vervolgen onze route nadat we in een van de paleizen een vino rosso en een cola light [Bob Ben ] hebben gedronken. Langs gezellige steegjes met veel straatmuzikanten  komen wij bij de Porta Soprana, de oostelijke toegangspoort vlakbij het huis waar Christoffel Columbus ooit heeft gewoond. Een prachtig bouwwerk met gebogen, gemetselde muren. Als je door de poort loopt kom je bij de resten van een kruisgang van het klooster Sant Andrea.

IMG_3452IMG_3498Het was een lange en vermoeiende dag, maar de terugreis over de hoog boven de stad gelegen snelweg op pilaren met uitzicht op de mooist beschilderde huizen, was nog een extra verrassing.

IMG_3527Donderdag is het markt in Finale Ligure. We hadden eigenlijk San Remo op het programma staan, maar het is wat bewolkt, en vanwege de drukke dag van gisteren toch maar besloten om in de buurt te blijven en San Remo te schrappen op onze lijst. We zijn er wel doorheen gereden tijdens de tocht van maandag.. Dit is misschien een reden om ooit hier terug te komen? Finale Ligure is een rustig plaatsje op slechts 5 km afstand van onze verblijfplaats.

IMG_3537IMG_3538

Op de markt mega grote Parmenzaanse kazen. Een groot stuk kost nog geen 5 euro. We komen Nederlanders van de camping tegen die ons tippen dat er nog een prachtig Middeleeuws stadje ligt op 2 km afstand van de kustweg. De beslissing is dus snel gemaakt, de kaas en een focaccia gekocht en op naar Finalborgo.

IMG_3545Het plaatsje heef twee toegangspoorten, mooi beschilderd, leuke straatjes, een kasteelruine en een op het oog eenvoudige kerk.  De binnenkant laat ons wat anders zien. Een geweldige kansel gesneden uit Carrera marmer.

IMG_3561IMG_3568

IMG_3573Op het pleintje voor de kerk staat een gezellig uitnodigend zithoekje. Ik maak er dan ook even dankbaar gebruik van. Onze tocht door het dorpje gaat van de plaatselijke gelateria naar de tweede toegangspoort waar we een wel erg bijzonder barretje aantreffen.

IMG_3581IMG_3582Zo kun je dus al fietsend genieten van een biertje en het uitzicht op de poort.  Ook nog goed voor de conditie.  Je moet maar op het idee komen.

Van Finalborgo is het nog een 5 minuten rijden onder de tolweg door naar Calice de Ligure. Volgens de gids de moeite waard vanwege ja... ...zelfs 3 kerken!

IMG_3607IMG_3620

We rijden door de hoofdstraat en zien boven de huizen de imposante gevels van de kerken al uitsteken. We slingeren naar boven en worden echt beloond voor het laatste stukje te voet over het kiezelweggetje.   De ene gevel is prachtig gerestaureerd, de andere hangt vol met bladders. Crisis? Of volgt het onderhoud nog? Aan de dames van de plaatstelijke bevolking zal het niet liggen. Die zijn met zo'n 10 'man' sterk aan het schrobben en boenen. Ze zullen hun plaatsje boven wel verdienen.

Vrijdag, alweer de laatste dag in Pietra. Het gaat snel....We gaan naar Alassio, zo'n 20 km richting San Remo. Een gezellige badplaats met een fijne boulevard om te wandelen, gezellige sfeer,  bijzonder artistieke terrassen.

IMG_3634IMG_3674

IMG_3691IMG_3653

IMG_3687

Een fijne relaxochtend dus. We flaneren heerlijk over de boulevard tussen de meestal wat oudere badgasten. Het is duidelijk nog buiten het seizoen. Maar de zon schijnt toch uitbundig. We hebben dan ook heerlijk twee keer een terrasje gepakt.

Vrijdag de boel wat opgeruimd, de koffers gepakt en toch nog even naar Pietra Legure gewandeld. We hoeven dus niet te poetsen, dat is wel fijn.

IMG_3714Het is biologische markt op het kerkplein. Er staan kramen met artisjokken, citroenen, courgettes met bloem, kumquats etc. Prachtig gekleurde waar in de blauw aangeklede stands, een plaatje voor de witte kerk met zijn plein van mooi stenenpatroon. Nog een laatste koffietje misschien?

IMG_3718Er zit een echtpaar aan een tafeltje, de man lepelt van een mega toef slagroom...Ik vraag de serveerster om ook zo'n koffie door hem gewoon aan te wijzen. Het blijkt een cafe conpanne te zijn. Goed dat te weten voor de komend 8 weken!

1. Antoon Koevoets:
    27 april 2015
    Tja hier schieten woorden te kort.
    Wij komen niet verder dan het sportpark! Zeskamp met de klei
    nkinderen. Geniet ze mensjes. Houdoe.
  2. Marion hermus:
    27 april 2015
    Jullie komen de tijd wel door!!
    Veel plezier en leuk om te lezen!
    :-]
  3. Sonja Ermen:
    28 april 2015
    Leuk om te lezen dat het jullie zo goed bevalt! Foto's spreken voor zich!
  4. Petra Vergouwen:
    6 mei 2015
    Heej Ans en Ben, leuk zo jullie te kunnen volgen,ziet er heerlijk uit, zou zo op vacantie willen, geniet maar lekker volop, veel liefs van mij en Hans, kvjz xxxxxx