Messina Sicilie

1 juni 2015 - Mazara del Vallo, Italië

Het verhaal gaat eerst nog even verder in Tropea. Op Pinterest had ik prachtige plaatjes van het dorpje boven op de rotsen gezien. Ik had er dan ook een voorstelling bij! En inderdaad het is geweldig, het lijkt of je op het balkon van de wereld terecht bent gekomen. Er zijn de nodige toeristische winkeltjes met prullaria, sieraden vaak van koraal en uiteraard pizzazaakjes. IMG_8189IMG_8191

IMG_8165

IMG_8171IMG_8201Het meest spectaculaire zicht moet echter beneden vanaf het strand zijn. De Tomtom brengt ons daar snel naar toe. De huizen torenen hoog boven het strand, duizelingwekkend!

IMG_8207Terug naar de tolweg stuurt de navigatie ons echter langs een kronkelende weg van 15 kilometer die de kustlijn volgt. Het is een uurtje extra, maar wel schitterend om te zien.                                                 De weg naar Villa San Giovanni en de plaats waar we inschepen voor Messina gaat weer wel in een keer. De routeplanner rekent zelfs de tijd en kilometers door.

IMG_8240De oversteek verloopt prima en in Messina is het een kleine 2 kilometer naar onze B &B Porte de Sicilië. Een echte aanrader, een uiterst modern onderkomen, goed verzorgd, er ligt zelfs een schaal met de specialiteiten van het eiland op ons te wachten. Heerlijke pasticceria! Het zullen de laatste niet zijn voor de komende week....

IMG_8255IMG_8256 - kopie's Avonds hebben we alle tijd om het oude centrum te bezoeken. We lopen langs de kust waar een groot cruiseschip ligt aangemeerd. In het centrum komen we later een passagier tegen en ja hoor...uit Breda! De wereld is klein! We halen bij het touristenburo een plattegrond en komen daarmee al snel op de Piazza del Duomo. Naast de Duoma staat de Campanille met een astronomische klok waar om12 uur mechanische figuren gaan bewegen. Daar zijn we te laat voor. De Orionfontein op de voorgrond met 4 figuren die de rivieren Tiber, Nijl, Ebro en Camaro voorstellen.

IMG_8305We wandelen verder langs allerlei prachtige oude gebouwen en kerken die na aardbevingen en de tweede wereldoorlog veel hebben geleden, maar prachtig zijn hersteld!

IMG_8319IMG_8324

De crisis van de laatste jaren heeft wel zijn tol geeist. Dat zien we aan veel leegstand en verpaupering, zoals de ooit prachtige Galleria.

IMG_8311IMG_8312IMG_8313

IMG_8314Ondanks dat staat er ook een bijzonder modern gebouw. Het valt op tussen alle andere grijze betonnen panden. Langs de Votief Zuil gaan we terug naar ons hotel. Het was een behoorlijke reis en de oversteek was even spannend vanwege het onbekende. Heerlijk verder snoepen van al die lekkere amandelchocolade en andere koekjes.                                                                             Vrijdag vervolgen we de reis langs de noordkant van Sicilië richting Palermo langs de Golfo di Patti. We bezoeken het antieke Tyndaris met zijn opgravingen en antieke theater van 60 meter doorsnede.

IMG_8366IMG_8391Het is ook de plaats van het heiligdom di Tindari met haar zwarte Madonna die ieder jaar op 8 september wordt vereerd. En niet alleen op die dag trekt zij mensen, is te zien aan de rijen met souvenirwinkeltjes en terrasjes naar boven. Ook veel kraampjes met gedroogd fruit, je had beter  eerst om de prijs kunnen vragen Ans.....

IMG_8392IMG_8388IMG_8369

Verderop langs de kust stoppen we om de benen te strekken in Patti. Een rustig dorpje met een prachtige zwart-witte kathedraal, overal aardewerk asbakken en een sfeervol plein om koffie in de zon te drinken. IMG_8410IMG_8419Onze eerste koffie wil voor mij zeggen een cappuccino, Ben drinkt alleen espresso. Het wordt steevast andersom geserveerd, zoals ook de Aperol en de Cola Light! Maar geen probleem, we ruilen gewoon om! We kopen brood, kaas en ham en gaan verder naar Trabi met mooi uitzicht over de Golfo Termini om te lunchen in een sfeervol haventje. Het weer is prachtig. We zijn voorbereid op een snikheet Sicilië, maar het valt mee!

IMG_8450

IMG_8437Nog even via de provinciale weg naar Solanta voor we de tolweg verder pakken, helaas is dat een park met grote parkeerplaatsen, volop bijbehorende toeters en bellen en moet je in de rij voor de kassa, al het moois is afgesloten en niet geschikt voor een bliksembezoek. Later zullen we nog wel andere Romeinse tempels zien!

IMG_8469Daardoor hebben we nu wel even tijd om Bogheria te bezoeken waar de ene prachtige villa na de andere ligt. In de 18e eeuw hadden veel rijken uit Palermo hier hun buitenverblijf tussen de sinaasappel boomgaarden. Prachtige optrekjes, sommige met een eigen kerk. Nu zijn er veel in verval of in gebruik als restaurant.

IMG_8471IMG_8470

Het laatste stuk via Palermo naar Mazara del vallo rijden we over de tolweg. Het is een prachtig landschap met in de middenberm bouganville, oleanders en palmen!

IMG_8501

Wat ons opvalt is dat in heel Zuid Italie de vangrail erg hoog zit, het is dus moeilijk fotograferen vanuit de auto.

1. Ansvanheijningen:
    1 juni 2015
    ziet er weer top uit. mooi hoor
  2. Sonja Ermen:
    4 juni 2015
    Wat een mooie villa's! Vier je ook je verjaardag in Sicilie? Heel veel plezier alvast!