Naar Umbrie

3 mei 2015 - Magione, Italië

Maandag 27 april naar Umbrie. We blijven een week in Magione dat net iets verder ligt dan Toscane dat we al een paar keer hebben bezocht. We nemen de tolweg voor het eerste stuk en besluiten dan spontaan om in Carrara te stoppen. Ben heeft al heel wat boeken gelezen over het werk en leven van Michelangelo en door het zien van de prachtige blokken hagelwitte marmer langs de snelweg zijn we toch benieuwd naar het stadje.

IMG_4105IMG_4112Het plaatsje heeft een riviertje dat als vloeibaar marmer naar beneden stroomt. We bezoeken de Duoma met zijn witte gevel, drinken er koffie zoals echte Italianen aan de bar. Het huis waar Michelangelo logeerde als hij marmer in kwam kopen ligt naast het cafe. Het was een bezoekje waard als we er nog eens komen zullen we zeker een van de talloze marmergroeven bezoeken.

IMG_4118IMG_4114IMG_4115

We reizen verder en komen langs voor ons bekende plaatsen, Pisa, San Miniato, San Giminano en Siena, overal komen de herinneringen boven. Door het Toscaanse landschap gaan we naar de volgende stop, het middeleeuwse stadje Montepulciano. Langs de hoofdweg lopen we naar boven en bekijken de mooie winkels, de wijnproeflokalen (liefhebbers zullen deze wijn beslist kennen) en de prachtige doorkijkjes met bogen en steunberen. Het is schilderachtig, zoals overal hier. We komen verschillende kerken tegen, maar het hoogtepunt is dus wel het Piazza Grand, het plein der mirakels zoals een oude italiaan ons wijst.

Op het plein de Duomo, verschillende palazzos, musea en het gemeentehuis. We drinken er koffie met heerlijk gebak...4,50 euro in totaal!

IMG_4159IMG_4174

Wanneer we verder trekken pakken donkere wolken zich boven Montepulciano samen, het zal zeker gaan regenen. Voor ons is het niet zo erg, het is een prachtig beeld om het stadje zo boven op de berg te zien liggen.

IMG_4195

IMG_4196

We komen aan op onze verblijfplaats voor de komende week. Camping Villagio Italgest dat aan het Trasimenomeer ligt. Het is een van de grootste meren in Italie. Door de hoge waterstand is het zelfs nog een paar meter groter in doorsnede, vertellen ze ons later. Het strandje staat helemaal onder water. We zitten middenin het natuurgebied Parco Region del Pansillo.

IMG_4248IMG_4250

De volgende dag is een rustdag. We gaan 's morgens  Magione verkennen.IMG_4227Het is een rustig dorpje met een piazza met de wel bekende oker en rood gekleurde gebouwen met torentjes. We drinken koffie bij een barretje en ja hoor, record verbroken, 2 euro voor een espresso en een cappucino, ook nog gratis Wifi, dat verdient een goede fooi. De plaatselijke pizzaboer heeft een mooi beschilderde vitrine, hij staat er zelf op afgebeeld. Ik vraag of ik een foto mag nemen.

IMG_4231We doen boodschappen en blijven 's middags op het park. Ondanks het sombere weer is het meer indrukwekkend. Er is een aanlegsteigertje voor boten naar Isola Polves, een van de kleine eilandjes in het meer. De kleuren zijn juist door het grijze weer prachtig!

IMG_4256IMG_4260Later in de week maak ik er ook nog foto's met zonnig weer en  ook 's morgens heel vroeg. Het is een fascinerende, fotogenieke plek.

IMG_4262IMG_4261IMG_4265

Woensdag, we gaan langs het meer naar Passignano s Trasimeno. We komen langs een scooterverhuurbedrijf, dus even een foto gemaakt. De dame ter plekke  tipt ons nog Bevagna. Het is volgens haar het mooiste plaatsje van Umbrie. We zullen het zeker gaan bezoeken.

IMG_4742Passingnano heeft een mooie boulevard, winkeltjes met beschilderd aardewerk, een kasteelruine en veel kunst gewoon zomaar langs het water, in galerietjes en in de winkels.

IMG_4291IMG_4304

IMG_4333En wie schetst mijn verbazing...ook hier de pan van 4 meter doorsnede om vis te bakken. Het zal wel een traditie zijn in dit gebied om het vuur af en toe onder de pan te zetten! Het weer is vandaag prima. We drinken op een gezellig terras koffie en kopen brood en kaas voor de picknick.

IMG_4330

IMG_4351Het is maar een paar kilometer naar Cortona. We zien een prachtige kerk net buiten het dorp met een kerkhof. Genoeg parkeergelegenheid, de stoeltjes tussen de olijfbomen en eerst heerlijk genieten van de pane met pecorinokaas. Voor we de klim naar boven beginnen, even langs wat graven. Ben heeft een fascinatie voor de rust en kunst rond laatste rustplaatsen. Ik ben dat over gaan nemen.

IMG_4360IMG_4359IMG_4358

De graven zijn net huisjes, bij vele staan er echte bloemen  i.p.v. de meestal plastic exemplaren. Het schilderwerk is bijzonder mooi. Een gebied met rijke families misschien?

IMG_4454De klim naar boven is nog echt een tegenvaller, het is ook warm. Maar het plaatsje maakt alles goed. Het is een wirwar van gezellige straatjes.                             Het dorpje is ooit gesticht door de Etrusken, hier zijn dan ook verschillende musea aan gewijd.

IMG_4391IMG_4395In een hal van het Palazzo Casali ontmoeten we de kunstenaar Pierre Luigi Galli. Hij heeft nogal wat werk staan en overal komt Pinokkio in voor! Ben raakt aan de praat met hem, blijkt dat hij nog in Amersfoort heeft gewoond. Artistieke outfit ook!

IMG_4457Het plaatsje heeft naast bijzonder fraaie terrasjes ook 14 kerken. Er is een kruisweg die leidt naar de Santa Margheritekerk bovenop de berg. We zien in de diepte de kerk waar onze auto staat, was een hele klim, een ijsje mag weer. In de kerk werk van Signorelli, een beroemde schilder die in de San Francescokerk ligt begraven. Wij kennen hem niet....Nu wel dus.

Het is al weer donderdag...het gaat snel. We houden die 9 weken zeker wel vol. Maar of de lezers van de verslagen het dan niet beu zijn?
Naar Perugia, de grootste stad van Umbrie. We parkeren dichtbij het centrum in een smal doodlopend straatje met grote gaten in weg. Gelukkig heb ik een prima chauffeur...ik zou daar nooit in en uitgekomen zijn zonder deuken in de nieuwe auto! We hoeven enkel een trapje op en komen midden in het centrum waar de universiteit ligt. Het is er een levendige bedoening, het is diploma-uitreiking.

IMG_4511IMG_4517De gevel van het oratoria di San Bernardino is prachtig gekleurd. Er lopen overal mensen met lauwerkransen op hun hoofd, chique aangekleed, de dames waggelen op hoge hakken, dat ze blijkbaar niet gewend zijn en hebben allemaal rode bloemen bij zich.

Een gezellige kennismaken met Perugia, de grootste stad van Umbrie met een beetje Florance-allure. Er zijn overal kolossale poorten om het oude centrum binnen te komen.

IMG_4539Je kunt de auto ook gewoon op een van de grote parkeerplaatsen zetten en dan met de minimetro hoog boven de grond tot aan hartje stad. Daar kun je verder met de lift omhoog, komt dan bij een gezellige Marcado met een geweldig uitzicht over de stad en bent gelijk op een van de mooie pleinen.

IMG_4625IMG_4612IMG_4561

Ook is er een roltrap vanaf de onderstad tot helemaal boven in de indrukwekkende gewelven van Palazzo della Provincia. Hier word je verwelkomd met allerlei kraampjes met streekprodukten, (heerlijke chocoladecreaties met noten, gedroogd fruit e.d..), kunst van de plaatselijke artiesten. Heel bezoekersvriendelijk in Perugia.

We lopen een route die we gekregen hebben van onze Hollandse hostess op de camping. Een dame die voor l'amore naar Italie is verhuisd.

IMG_4607Het bruisende gedeelte is toch wel Piazza lV Novembre met zijn Fontana Maggiore. De14 kerken zijn ook prominent aanwezig. In ieder straat vind je er wel een. De ene met nog meer pracht en praal dan de andere. Ben heeft daar zo zijn menig over.....Maar dat is een ander verhaal.....

IMG_4593

IMG_4589

IMG_4543IMG_4557IMG_4565

De gezellige sfeer van Perugia met muzikanten, mooie doorkijkjes, zaakjes met lekker eten, kerken, piazzas, palazos etc hebben we vastgelegd op wel zo'n 100 foto's. Daar zullen we later zeker nog van nagenieten!  Van het varkentje hebben we overigens niets genomen...

Vrijdag is een geplande rustdag, maar omdat we zo goed slapen en eigenlijk helemaal niet moe zijn gaan we naar Corciano.  Daar is een Primaverafest, zoals we op de receptie aangeplakt zagen. Kunstenaars door heel het dorp. Ondanks de stevige wind staan er toch echt nog veel te werken. Extra aangekleed, dat wel.

IMG_4700IMG_4662IMG_4728

We nemen een passe-partout voor de vier musea in het dorp verspreid.  De rondleidingen hier van verschillende jonge dames is prima.  Ze proberen ons zoveel mogelijk in het Engels te vertellen, een hele kunst voor hen!

IMG_4715Het blijken vrijwilligsters te zijn uit het als een arendsnest tegen de berg gelegen dorpje. De musea vertellen over het dagelijkse leven, archeologische vondsten en over natuurlijk het katholieke geloof.

IMG_4673IMG_4674We lopen nog even het stadhuis in, waarvan de deur gewoon open staat. Alles is toegankelijk, tot de raadzaal en de kantoren met kaartenbakken. Geen computer te zien! De raadzaal heeft een overweldigende plafondschildering.

IMG_4665IMG_4725Een mooi gevulde ochtend. De namiddag blijven we heerlijk langs het meer en wat luieren in de zon die toch nog flink te voorschijn komt deze dag.

Zaterdag is de grote dag...we gaan naar Assisi. Het stond al lang op mijn bucketlist, maar was vanaf de vorige verblijfplaatsen in Toscane altijd net iets te ver.

IMG_4760Vanaf een van de vele grote parkeerplaatsen gaan we langs een pad met gegraveerde tegeltjes naar boven. We bekijken wat namen van de families die dit gerealiseerd hebben. Het brengt Ben gelijk op een idee voor de Genestetlaan....maar daar zal wel niemand in trappen.

IMG_4763IMG_4797Door straatjes overladen met souvenirwinkeltjes gaan we met de horde mensen naar boven. Ze willen allemaal hetzelfde zien....het draait  hier allemaal om het graf van de heilige Franciscus in de crypte van  Basilica di San Francesco. In de rij dus, en helaas mag je dan nog geen foto's maken ook. Maar we proberen toch stiekem wel wat van alles vast te leggen.

IMG_4786IMG_4788

Door het langgerekte plaatsje lopen we naar de Piazza  del Commune, waar werkzaamheden worden verricht aan de Tempo di Minerva met zijn prachtige zuilen, het trekt veel bekijks. Daarnaast staat de Torre del Popolo.

IMG_4817In optocht gaat het verder door Assisi met zijn 13 kerken. In verhouding met de grote plaats Perugia die er 14 heeft, staan ze hier zowat op elke hoek!                                                     Bij de Basilca Schiari zitten veel kunstschilders om het uitzicht op de Basiliek te schilderen.

IMG_4867IMG_4872

Tijdens onze wandeling komen we opvallend veel religieuzen en padvinders tegen. Ook de busladingen met de leaders inclusief vlaggetje of paraplu vallen hier niet op.

IMG_4919IMG_4941IMG_4936

Een man die wel opvalt staat op een hoek bij de Basiliek luidruchtig het geloof te verkondigen. Zijn hoofd en kleding geven een redelijk verzorgde artistieke indruk, maar als je zijn benen en voeten ziet weet je wel beter.

IMG_4947We nemen afscheid van het katholieke circus in Assisi en rijden naar Bevagna. Net buiten Assisi komen we over een rotonde met, echt waar, een kerkje op het middelpunt. We doorkruisen het dal van Spoleto en rijden via kleine weggetjes. Dat is zeker zo leuk dan over de provinciale wegen of de snelweg.

In Bevagna is een internationale markt, veel muziek, eten en een heerlijk zonnetje zorgt voor de rest.

Ben maakt gelijk contact met een oud Italiaans baasje. Hij legt met handen en voeten uit dat hij gepensioneerd dierenarts is en 87 jaar oud. Hij wijst ons de plekjes van het dorp die we niet mogen missen. We komen hem nadien nog regelmatig tegen.

IMG_4996IMG_4999We vinden het Romaanse mozaiek, de watervallen en de romaanse kerk dan ook gemakkelijk.

Op de markt weer veel artiesten met hun werk, kramen met heerlijk internationaal eten .Het is een gemoedelijk sfeertje, even goed om bij te komen van Assisi.

IMG_5046IMG_5045IMG_5037

Het was een goedgevulde week in Umbrie. Zondag is onze laatste dag en we nemen nog even een kijkje in Castiglione del Lago dat 12 km verderop aan het meer ligt en doen daar nog wat boodschappen.

IMG_5058IMG_5081Het historische dorp ligt ook weer boven op de berg. Het heeft een kasteelruine en wat bijzonder is, helemaal bovenop staat ook een ziekenhuis. De operatieverpleegsters staan in hun groene kleding in de zon een sigaretje te roken.

IMG_5088We bezoeken het Palazzo della Corgna met verbazingwekkende beschilderingen. De route door het dorp is eenvoudig, vanaf de poort neem je de gezellige hoofdweg, de Via Vittoria Emanuelle, en je komt overal langs.

IMG_5076IMG_5078Ook hier weer allerlei proeverijen van specialiteiten van Umbrie. Pecorino, truffel, heerlijke hamsoorten .Niet verkeerd om hier te wonen. Ik koop voor het eerst van mijn leven verse artisjokken. Vraag straks op de camping wel hoe ik ze precies moet koken, maar de kleur is in ieder geval prachtig.

IMG_5098IMG_5108

De middag is om mijn verslagen bij te werken. We gaan pakken voor onze volgende bestemming. Fondi, vlak bij Terracina. Daar blijven we de komende 10 nachten. Benieuwd wat ons daar allemaal te wachten staat. Ciao!

1. Ansvanheijningen:
    4 mei 2015
    mooie verhalen en mooie foto`'s. veel reisplezier. groetjes
  2. Sonja Ermen:
    4 mei 2015
    Prachtige foto's en beeldend geschreven! Zo te horen genieten jullie met volle teugen.